en bild
Kategorier för sidan Hälsovård
Taggar för sidan träning hälsa

Kom igång med vinterträningen

Glöm svettig gympa, klumpiga träningsmaskiner och överfyllda badhus på vintern. ­Testa utomhusträning i stället och få både en upplevelse och motion på samma gång, ofta helt gratis. Vi har samlat tipsen som får dig att komma igång.

  • Text Amanda Hjelm
  • Foto Praktikertjänst

Den svenska vintern kan bjuda på allt från nysnö och solsken till snålblåst, slask och iskyla. Något som får många att räkna bort utomhusträning under de kallare månaderna.

– På vintern kan det kännas jobbigare att ta sig över tröskeln för att komma ut och röra på sig. Men gör man det är det en fantastisk naturupplevelse och ett bra sätt att motionera på, säger Joakim Söderena, legitimerad sjukgymnast på vårdcentralen NorraHamn i Luleå, en del av Praktikertjänst.

Han betonar att det inte är farligt att träna ute så länge du är frisk. Det viktiga är att utgå från kylan och bestämma aktivitetsnivån utefter det.

– Någonstans runt -18 brukar man sätta en gräns för högintensiv träning. Med det menas exempelvis löpning i högt tempo eller hårda cykel- och skidpass. När det blir så pass kallt är det bättre att ta en rask promenad, åka skridskor, längdskidor i lättare tempo eller spark. Så länge du har ordentligt med kläder har du inget att oroa dig för, säger han.

Generellt blir träningsprestationen något sämre än vanligt när det är kallt ute eftersom mycket energi går åt till att hålla kroppen varm. Därför ställer vinterträning lite högre krav på dina kläder. Joakim Söderenas bästa tips är att klä sig i lager på lager.

– Du vet att du är rätt klädd om du tycker att det är lite kyligt i början av träningspasset. Det är viktigt att hålla huvudet och bålen varm, för där finns det mycket blodkärl och viktiga organ, säger han.

Värt att ha i åtanke är att snö, lera och is kan göra marken oberäknelig och öka risken för skador. Idag finns det broddar och även springskor med dubbar. För den som vill cykla under vintern finns det även ordentliga vinterdäck att sätta på cykeln.

– De som vanligtvis har problem med leder och muskulatur kan känna sig stelare än vanligt när det är kallt. Jag rekommenderar alla som ska träna i vinterkyla att värma upp inomhus innan de ger sig ut. Det kan räcka med lite lätt styrketräning i form av benböj eller uppresningar för att få upp kroppsvärmen. Det kan också göra det psykiskt lättare att inte vilja vända i dörren när man känner kylan utanför om man redan är varm i kroppen, tipsar Joakim Söderena.