en bild
Kategorier för sidan Hälsovård Reportage
Taggar för sidan sjukvård hälsa hud hudvård

Så tar du hand om huden hela året

Vårt lands föränderliga klimat gör att det finns flera olika saker som du behöver tänka på för att ta hand om huden på bästa sätt allt beroende på vilken årstid som råder.

  • Text Amanda Hjelm
  • Foto Shutterstock

Vinter

Många upplever att kylan under vintern gör huden torr. Bästa sättet att motverka det är en återfuktande kräm eller salva. Du kan också dra ner på hur ofta du duschar och tvättar dig, och använda flytande tvål som har ett lågt pH-värde. 
– Efter duschen är det bra att smörja in ansiktet innan du torkat dig torr med en handduk, säger Tore Särnhult.

Även dina läppar blir känsligare mot solen under vintern. Därför är det viktigt att personer med läppherpes skyddar läpparna mot solens strålar i skidbacken och på solsemestern för att slippa utslag. 

Vinterns minusgrader kan också i värsta fall resultera i köldskador. Det är ofta fingrarna, tårna, kinderna, öronen och näsan som ligger i riskzonen. Vid en köldskada blir huden vit och kall men eftersom känseln försvinner är det svårt att märka det. Håll därför koll på varandras ansikten vid utomhusvistelse. Om en köldskada uppkommit ska skadan värmas upp långsamt, det är bäst att göra det med hjälp av en annan kroppsdel. En hand mot en kind, en hand i armhålan eller på magen.

Vår

Under våren återvänder solen och dess strålar men också det skadliga UVB-ljuset, som är den främsta orsaken till malignt melanom, hudcancer. Vårsolen är svagare men många har inte exponerats för sol på flera månader, vilket gör huden extra känslig. Hög höjd och snö som reflekterar ljus gör också att det är lättare att bränna sig. Den som tillbringar tid i svenska fjällen eller i backar söderut bör därför packa ner solkräm. 
– Ha en solskyddsfaktor som skyddar de hudpartier som exponeras, exempelvis ansiktet och händerna, säger Helen Ingemarsdotter. 

Men solen är inte bara farlig utan även bra för oss. Exempelvis gör solens strålar att kroppen börjar producera D-vitamin som vi behöver för ett starkt skelett och förbättrat immunförsvar. Exponeringen behöver dock inte vara långvarig.
– Det räcker egentligen med 10–15 minuter i solen för att huden ska producera det dagliga behovet av D-vitamin, säger Helen Ingemarsdotter.

Sommar

På sommaren är strålningen från solen som starkast. Då är det viktigt att använda solskydd som skyddar mot både UVA- och UVB-ljus, men solkrämen ska inte vara det enda skyddet.
– Dermatologiska solskyddsmedel ska mer fungera som ett tillägg. Rekommenderat är att ha luftiga och tätt vävda kläder, solglasögon som också skyddar på sidorna av ögonen och gärna solhatt. En t-shirt har en solskyddsfaktor på 10 medan jeans är i princip helt blockerande. Det finns även speciella kläder som innehåller solskydd, säger Helen Ingemarsdotter.

Barns hud är känsligare än vuxnas och de måste därför skyddas extra mot solen, det finns till exempel speciella dräkter att köpa. 
– Små barn ska vara i skuggan och inte springa runt i solen mellan klockan 11 och 15 då solen är som farligast. Smörj in er innan ni går ut genom dörren och flera gånger under dagen, speciellt efter att ni badat, säger Helen Ingemarsdotter. 

Men för patienter med exempelvis psoriasis kan solen lindra besvären. Solen minskar den inflammatoriska processen och gör att det positiva immunförsvaret kommer igång.

Solen kan också ge uppkomst till olika allergiska reaktioner i kombination med andra ämnen, till exempel kan viss typ av antibiotika reagera tillsammans med sol. 

Höst

Hösten är ofta relativt problemfri ur hudens perspektiv. Men i övergången mellan höst och vinter blir huden ofta torr och många får problem med läppar, händer och fötter.
– Sikta in dig på parfymfria och mjukgörande krämer för att hålla huden mjuk och återfuktad. Helst från apoteket, tipsar Tore Särnhult.  

När luftfuktigheten sjunker kan också personer som har kroniska hudsjukdomar, så som psoriasis och eksem, behöva söka vård.