en bild
Kategorier för sidan Hälsovård
Taggar för sidan höjdsjuka

Se upp för höjdsjuka på alpsemestern

Vackra vyer från vad som känns som toppen av världen och krispig luft i lungorna. Visst låter det härligt? Men ha samtidigt respekt för höga höjder, det kan påverka dig mer än du tror.

  • Text Amanda Hjelm
  • Foto Praktikertjänst

Vandring till svindlande höjder, skidåkning ovanför molnen och bergsbestigning bland alptoppar är både en härlig upplevelse och hälsosamt för kroppen. Men det finns saker att tänka på om semestern är på högre höjd än du är van vid.

Akut höjdsjuka är en risk om du är ungefär 2 500 meter över havet och vanliga symptom är dåsighet, trötthet och sömnsvårigheter. Det är också vanligt med illamående, huvudvärk, orkeslöshet och andfåddhet även vid vila. Det är inte helt fastställt varför vi drabbas av höjdsjuka, men den tunna luften är en del av problemet. När luften inte innehåller lika mycket syre som vi är vana vid kan inte blodet ta upp tillräckligt med syre och cellerna i kroppen får syrebrist. Känslighet mot hög höjd har inget med kondition att göra.

Det bästa sättet att undvika höjdsjuka är att långsamt ta sig upp på högre höjder och låta kroppen acklimatisera sig. Det är alltså hälsosammare att vandra uppåt än att ta bilen till alptopparna. Den som exempelvis rest till en skiddestination på hög höjd med flygplan eller bil bör därför ta det lugnt eller vila ett par dagar innan aktivitet.

Om du drabbas av höjdsjuka finns det bara ett läkemedel: lägre höjd. Det rekommenderas att flytta sig minst 500 meter längre ned än där symptomen uppkom. Du ska uppsöka läkarvård om du inte blir bättre.