en bild
Kategorier för sidan Hälsovård
Taggar för sidan jul tips psykiatri ensamhet

Psykiatrikerns tips för en mindre jobbig jul

Många olika typer av känslor kan göra sig påminda under julen. Psykiatrikern Zahra Isaksson Stammler ger här sina råd till de som har dåliga minnen i bagaget eller upplever firandet som en påfrestning.

  • Text Amanda Hjelm
  • Foto Praktikertjänst

Julen ska vara en varm och fridfull högtid men för en del är den även förknippad med stress, press, bråk och dåliga minnen. Det gör att vissa drar sig för att fira julen tillsammans med familj och släkt. Zahra Isaksson Stammler, psykiatriker och överläkare på Järva Psykiatri i Kista, menar att även gamla upplevelser kan de göra sig påminda.
– Ofta är det inte längre de gamla minnena i sig som väcker oro, utan minnena av förra årets oro som kommer tillbaka. Man kommer ihåg hur jobbigt och påfrestande det var och därför oroar man sig för att det ska bli likadant i år igen, säger hon.

Den som känner sig tveksam till att träffa familj och släkt, på grund av dåliga minnen från tidigare jular, bör ta en stund och reflektera över om man skall delta vid julfirandet eller inte. Det hjälper ofta att diskutera sina tankar och upplevelser med en klok vän. Ett annat sätt kan vara att prata med en psykolog.
– Har du en psykiatrisk kontakt kan det vara bra att gå en extra gång innan jul för att prata om svårigheter och negativa saker som du tror att du kommer uppleva. Då har du möjlighet att konkretisera hur du kan bete dig för att hantera stressen, tipsar Zahra Isaksson Stammler.

Den som bestämmer sig för att fira jul med den som sårat en kan prata om problemet. På så sätt kan man försöka få ett löfte om att det inte ska upprepas.
– Det är bra att prata igenom det du upplevt med den som gjort dig illa innan julfirandet, men ofta hinner man inte det eller så tvekar man inför att göra det. Kanske för att man inte vill gå in i en konflikt, säger Zahra Isaksson Stammler.

 Efter julfirandet kan det vara bra att gå tillbaka till sin psykolog och diskutera vad som var jobbigt för att kunna bearbeta det man upplevt, menar Zahra Isaksson Stammler.
– Det kan vara bra att få bekräftelse på vad man gjorde rätt så man kan använda sig av samma beteendemönster nästa gång, förklarar hon.

Blocks