en bild
Kategorier för sidan Hälsovård
Taggar för sidan skärmtid hälsa

9 tips för ett sunt mobilanvändande

Det är lätt att plocka upp mobilen av gammal vana och skrolla runt utan syfte. Men försök att skippa slösurfandet och ha en avsikt när du använder skärmen. Vi har samlat tips för ett balanserat mobilanvändande.

  • Text Karin Strand
  • Foto Praktikertjänst

Tips till föräldrar: 

  • Föregå med gott exempel. Om du själv tittar i mobilen hela tiden gör dina barn det också.
  • Skapa en tydlig vardagsstruktur.
  • Erbjud en alternativ sysselsättning som fyller samma funktion som skärmen.
  • Tänk på hur du uttrycker dig. Det är stor skillnad mellan att säga ’nej, du får inte spela, du ska göra läxan’ och ’ja, du får spela, men först när läxan är klar’. Och ändå betyder det samma sak.

 

Tips till alla: 

  • Skippa slösurfandet, ha en avsikt när du använder skärmen.
  • Kolla mejl och sociala medier på bestämda tider, två gånger om dagen är ofta tillräckligt.
  • Sätt mobilen i flygplansläge när du ska arbeta, studera eller göra något annat som kräver koncentration.
  • Tänk på sittställningen och sitt inte för länge utan pauser.
  • Tänk på variationen. Byt arm, avlasta skuldrorna genom att luta armarna mot ett bord, använd båda tummarna när du sms:ar.